I vilken ordning ärver man?

Hej

Min fd sambo Fia är mitt i ett arv efter sin farmor Majlis som ska delas upp som vi inte är riktigt säkra på hur det ska göras. Och det är lite omständigheter som ställer till det:

Majlis har Tommy tillsammans med Tage, när Tage dog träffade hon Erik och fick sonen Rolf.

Tage (död före Erik) Majlis (Död i år) Erik (död 90 tal)

\ / \ /

Son Tommy (död 2011) Son Rolf

I I

Son Jimmy Div avkomma

Dotter Fia

Son Henrik

R menar: Eftersom han och T var halvsyskon så kommer arvskiftet att fördelas så att kvarlåtenskapen skiftas till föräldrarna. Majlis får 50% och Erik 50%, sen ärver var gren sin förälder. R ärver hela arvet efter Erik och halva efter Majlis medan T bara ärver halva efter Majlis. R ska då ha 75% av arvet och T's barn får dela på 25%. Vad säger lagen om detta? Varför inte tvärt om?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag hoppas att jag tolkat dig rätt, och ska försöka vara tydlig i mitt svar så du kan se om jag missuppfattat något släktband. Jag tolkar det som att Majlis har gått bort och hennes arv ska fördelas. Hon hade två barn, Tommy och Rolf. Tommy samt båda Majlis tidigare partners har gått bort före henne. Både Tommy och Rolf har egna barn. Om jag uppfattat det korrekt gäller följande (förutsatt att ingen testamente finns):

Först kommer eventuella efterarv efter Majlis tidigare partners tas ur kvarlåtenskapen om hon var gift när de gick bort (en kvotdel som räknas ut utifrån arvet Majlis fick när hennes makar gick bort). En bodelning kommer dock inte göras eftersom Majlis inte var gift när hon gick bort, bodelningen ska ha gjorts när hennes make/sambo gick bort. Det som blir kvar är Majlis kvarlåtenskap (arv).

Majlis arv delas hälften mellan hennes söner, 50 % till Tommy och 50 % till Rolf. Eftersom Tommy inte är i livet tar hans barn över hans arv och får dela på hans 50 %. Detta framgår av ärvdabalken 2 kap. 1 §. Eftersom både Tommy och Rolf har egna barn kommer inget arv gå "uppåt" till föräldrar eller syskon.

Det låter på dig som att Rolf menar att man ska utgå från Tommys situation, och hade han varit utan barn och barnbarn hade hela hans arv gått till Rolf.

Hoppas jag har förstått dig rätt så du har fått svar på din fråga, återkom gärna annars!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare