Hyresvärd betalar inte tillbaka depositionsavgift

Hejsan!

Jag var under sommaren inneboende hos en kille. Vi skrev kontrakt där det bestämdes att jag skall betala två månadshyror i depositionsavgift. Dessa pengar skulle betalas tillbaka till mig då jag flyttar ut från lägenheten och inte längre är inneboende.

Nu var det ca två månader sedan jag flyttade ut, och jag har ännu inte fått tillbaka mina pengar. Min tidigare hyresvärd är svår att få tag i och jag har pratat med honom ett fåtal gånger sedan jag flyttade ut, samtliga gånger vi har pratat har han dock lovat att jag skall få mina pengar. Har ändå inte fått några pengar och han svarar inte längre när jag försöker kontakta honom. Min fråga är vem jag kan vända mig till för att få hjälp att få mina pengar?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du har en fordran på din hyresvärd så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten (KFM), detta kan du göra här. KFM kommer då att skicka ett föreläggande till din hyresvärd där det står att han är skyldig ett betala tillbaka din depositionsavgift. Om din hyresvärd inte svarar på detta så kommer KFM att meddela utslag och sedermera gå vidare med att verkställa indrivningen av skulden.

En ansökan om detta kostar inledningsvis 300 kr och om du sedan vill att KFM hjälper dig att driva in skulden så kostar det ytterligare 600 kr.

Viktigt att tänka på när du gör en sådan ansökan är att vara tydlig med vad ditt krav omfattar och på vilka grunder. Bifoga gärna kopia på ev. avtal du har för att du ska ha en god grund att stå på. Om du behöver hjälp med att skicka in en sådan ansökan är du välkommen att kontakta oss på info@lawline.se så kan vi hjälpa dig vidare med detta!

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare