FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis25/12/2013

Husrannsakan - olåst bil

Hej. Har polisen rätt att gå in i en stillastående bil, som är olåst och med nycklar sittandes i (låg på sätet) Och de inte har den blankste aning vem som körde den innan.

Lawline svarar

Hej!

Som huvudregel gäller att en husrannsakan krävs när polis ska ta sig in i så kallade slutna förvaringsställen, 28 kap 1 § rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#A3). Till sådana förvaringsställen räknas även bilar.

Frågan om en olåst bil räknas som ett slutet förvaringsställe har dock varit utsatt för omfattande diskussion. 1997 tycks Justitieombudsmannen dock ha kommit fram till att en olåst bil ska behandlas på samma sätt som en låst bil. För att ta sig in i den aktuella bilen krävdes därför, som huvudregel en husrannsakan.

Polisen har dock vissa befogenheter att utan husrannsakan ta sig in i slutna förvaringsställen. Enligt polislagen (https://lagen.nu/1984:387) har polisen bland annat rätt att ta sig in i fordon för att undersöka om där finns vapen eller andra farliga föremål. Polisen har även rätt att ta sig in i slutna förvaringsställen om man misstänker att det där finns avlidnen, medvetslös eller person som annars är oförmögen att tillkalla hjälp.

Det är svårt att avgöra om polisen agerat felaktigt i detta fall eftersom det saknas uppgifter om varför fordonet undersöktes. Som sagt var har polisen dock viss befogenhet.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare