Hus till adoptivsyster - förskott på arv

Hej!

Jag har sett att min far som jag inte har någon kontakt med har gett sitt hus till gåva till sin adoptivdotter, kan man göra så utan att jag blir informerad eller får något alls?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Adoptivbarn har samma rättigheter som biologiska barn, de ska anses vara adoptivföräldrarnas barn, se 4 kap. 21 Föräldrabalken. Det innebär att din pappa helt fritt kan ge gåva till sina adoptivbarn. Dock så antas det vara förskott på arv, när en förälder ger gåva till sina barn, se 6 kap. 1 § Ärvdabalken. Det innebär att gåvan sedan ska avräknas vid din fars död från din adoptivsysters arvslott. Det innebär i praktiken att du kommer få ut en större andel av din fars kvarlåtenskap än din adoptivsyster då hon genom huset redan anses ha fått en del.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare