Hur vet jag om jag blivit fotad av en fartkamera?

Kan jag ringa nån o kolla om jag blivit fotad av en hastighet fartkameror??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga, undrar du ifall det går att ta reda på ifall man har blivit fotad av en fartkamera.

Enligt min förståelse går det inte att ringa någon för att ta reda på ifall man blivit fotad av en fartkamera, utan om du blivit fotad kommer du få reda på det i form av att det skickas hem ett underrättelsedokument till dig med bild och mätdata.

Dock, om du inte märkt av att det tagits en bild när du kört förbi fartkameran, har du troligtvis inte blivit fotad. Det är nämligen så att i de flesta fall märks det väldigt tydligt ifall man har blivit fotad av en fartkamera eller inte. När ett fordon närmar sig en fartkamera mäts hastigheten och bara de fordon som överskrider gällande hastighet fotograferas. När fotot tas blixtrar det till och eftersom denna blixt är väldigt skarp är den även svår att missa, även i dagsljus.

Såklart finns det vissa undantag där man missar att man blivit fotad av en fartkamera, men troligtvis har du inte blivit fotad om du inte märkte av det.

Om du vill läsa mer om Polisens arbete med fartkameror, kan du besöka deras hemsida.

Hoppas detta gav dig svar på frågan. Om du har fler funderingar eller frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Cornelia NilssonRådgivare