Hur värderar man smycken i ett dödsbo?

Enligt vilken sorts värdering, skrotvärde, marknadsvärde eller fullpris (nypris), prissätts guldsmycken I dödsbo inför delning mellan syskon?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar vilket värde man sätter på smycken i ett dödsbo.

Sammanfattning av svaret på din fråga

Det finns inga uttryckliga regler för hur dessa ska värderas utan det är upp till de arvingar som finns att avgöra vilken metod som blir mest rättvis. Det verkar dock som att värdering enligt marknadsvärde är den vanligaste modellen.

Är det så att du har vidare frågor angående svaret på din fråga är du välkommen att titta på mitt bakomliggande resonemang nedan eller att kontakta oss igen för vidare rådgivning på info@lawline.se!

Bakomliggande resonemang

När det gäller frågor om arv i Sverige finns det huvudsakliga regelverket samlat i ärvdabalken, det finns dock inte någon specifik reglering rörande just värdering av arv där. Av den anledningen måste vägledning i frågan hämtas i praxis från svenska domstolar.

När det gäller lös egendom finns det även i praxis inga direkta uttalanden om vilket värde som arvet ska ges vid bouppteckningen. Istället faller den värderingsfrågan på vad arvtagarna vill använda sig av för metod. Detta kan exempelvis innebära att man kommer överens om att smyckena ska värderas efter marknadsvärdet de hade när personen gick bort eller, om man så önskar, fullpris efter vad de inköptes för.

I värderingen kan det dock också vara så att affektionsvärde kan ges vikt, om det exempelvis rör sig om smycken som har varit i familjen länge eller om något av syskonen har ett särskilt band till smyckena kan detta leda till högre eller lägre värdering.

Men för att summera är det i första hand arvtagarna som ska komma överens om hur smyckena ska värderas även om värdering enligt marknadsvärdet verkar vara den vanligaste modellen.

Einar DahlbergRådgivare