FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt01/04/2023

Hur upphör förvaltarskap?

Hej får man själv reda på om man har kvar sin förvaltare hur får jag reda på det

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av 11 kap Föräldrabalken (FB).

Ett förvaltarskap som inte längre behövs ska upphöra (11 kap 19 § FB). Beslutet om att förvaltarskapet ska upphöra fattas av rätten (11 kap 19 b § FB). Om du anser att behovet av en förvaltare inte längre finns, kan du själv ansöka om detta till Tingsrätten på den ort där du är folkbokförd.

För att rätten ska kunna besluta om att ditt förvaltarskap ska upphöra krävs som sagt att behovet av förvaltarskap inte längre finns. För att du ska kunna bevisa detta är det bra om du har ett läkarintyg på detta, som sedan kan bifogas i ansökan. Som svar på din fråga får du reda på om ett förvaltarskap upphört genom ett beslut från rätten.

Jag hoppas att mitt svar har givit lite klarhet i din fråga, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare