FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/08/2022

Hur tillgodoräknas tid i häktet från fängelsestraffet?

Hej, min bror fick 2,5 fängelse för narkotikabrott, han har redan sutit häktad i 11 månader, min fråga är hur länge till måste han sitta i fängelse tills han kan bli villkorlig frigiven.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rättslig reglering

Aktuella bestämmelser finner du i brottsbalken (BrB) och lag om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande

Villkorlig frigivning

Huvudregeln är att man sitter i fängelse två tredjedelar av det dömda straffet, och efter det ska den dömde friges villkorligt. Detta enligt 26 kap. 6 § BrB. Den tid som personen har suttit i häktet tillgodoräknas och kommer därför att räknas av, 2 § lag om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande

Om din bror är dömd till 2,5 års fängelse och har suttit 11 månader i häkte innebär det att han kommer sitta i fängelse ca 1 år, då han efter ett års tid i fängelset blir villkorligt frigiven.

Här kan dock observeras att den villkorliga frigivningen får skjutas upp om det finns särskilda skäl, se 26 kap. 6 a § BrB. Det beror således på omständigheterna i den enskilda situationen.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare