FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/07/2022

Hur stor är sannolikheten att förlora vårdnaden på grund av dom för ringa stöld?

Om en förälder döms för upprepade ringa stölder (fusk med självscanning) och den andre föräldern till följd av detta vill ha ensam vårdnad - Hur stor är sannolikheten att den dömde föräldern förlorar vårdnaden? Föräldern lever under väldigt bra förhållanden i övrigt och har alltid tagit hand om barnen med mycket kärlek och omsorg. Finns inga missförhållande och barnen har alltid kommit i första hand.

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller vårdnad av barn tas hänsyn alltid till barnets bästa, det vill säga vad som anses vara bäst för barnet i fråga. Här ska avseende särskilt fästas vid barnets behov av nära och god kontakt med respektive förälder (6 kap. 2 a § föräldrabalken). Vårdnaden kan förloras om förälder gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt på grund av bristande omsorg om barnet som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling (6 kap. 7 § föräldrabalken).

Ringa stöld, trots upprepning, innebär inte bristande omsorg om barnet. Vidare ska det inte innebära någon bestående fara för barnets hälsa eller utveckling. Du nämner även att föräldern lever under mycket bra förhållanden i övrigt och att föräldern alltid tagit hand om barnet med mycket kärlek och omsorg. Vidare finns inga missförhållanden och barnen har alltid kommit i första hand. Mot bakgrund av att stor hänsyn tas till barnets bästa tyder det du nämner även på att det inte bör finnas risk för förlorad vårdnad.

Jag har således svårt att se att den dömde föräldern skulle kunna förlora vårdnaden i det här fallet. Det är därmed mycket låg sannolikhet att vårdnaden förloras.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare