FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/04/2021

Hur stor är risken att körkortet blir återkallat efter två fortkörningar nära inpå varandra?

Hej nån månad sen fick jag böter för fortkörning 100km/h på 70 väg. Jag har betalat bötern o allt och de va min första böter också. Anledningen va för att min lillebror som har astma hade glömt sin maskin hemma och jag plockade han från träningen vilket jag understyrkte till poliserna som stoppade mig. Nån dag sen fick jag varning från transporstyrelsen och igår kväll blev jag stoppad ännu en gång då ja åkte 95km/h på 70 väg. Hur stor är sannolikheten att Transportstyrelsen drar in mitt körkort nu efter varningen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Indraget körkort

Körkortslagen (KkL) reglerar möjligheterna till körkortsingripande. Enligt 5 kap. 3 § 4 punkten KkL ska ett körkort återkallas om körkortshavaren överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa. Istället för att körkortet återkallas ska en varning utfärdas om det av särskilda skäl kan anses vara en tillräcklig åtgärd (5 kap. 9 § KkL).

Ringa fortkörning

Enligt praxis utgör det ringa fortkörning vid hastighetsöverträdelse med 1-24 km/h på en sträcka med hastighetsbegränsningen 40 km/h eller mer. Normalpåföljden vid en överträdelse med 25-30 km/h är en varning. Överskrider föraren hastighetsgränsen med 31 km/h eller mer återkallas körkortet vanligtvis. En samlad bedömning av hastighetsöverträdelsen görs från fall till fall, då beaktas inte bara din tidigare historik utan även hur området där du körde såg ut och liknande omständigheter.

Du körde först på en väg med hastighetsbegränsning 70 km/h och din hastighetsöverträdelse motsvarande 30 då km/h. Av den anledningen fick du böter och en varning eftersom det har ansetts vara en tillräcklig åtgärd för din hastighetsöverträdelse. Återkallelse av körkortet skulle kunna ske om du inom en två-årsperiod åker fast för flera fortkörningar. Du har nu på mycket kort tid åkt fast för ännu en fortkörning som inte är ringa.Detta medför att det finns en risk, som inte är obetydlig, för att ditt körkort kommer att återkallas, (5 kap. 3 § 3 punkten KkL). Det är dock en bedömning som Transportstyrelsen kommer att göra utifrån det enskilda fallet och inget jag kan svara på mer konkret.

Det är alltid bättre att vara försiktig och visa respekt och hänsyn till dina medtrafikanter. Det är nämligen inte bara du som kör bilen som påverkas av ditt beteende i trafiken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare