FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis27/04/2022

Hur snart ska en orosanmälan skickas?

Hej. Om man åker fast för ringa narkotikabrott och man har barn så vet jag att polisen gör en orosanmälan till soc. Min fråga är hur snabbt detta sker? Skickas orosanmälan samma dag? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt 14 kap 1 § 2. P Socialtjänstlagen ska polismyndigheten genast anmäla till Socialnämnden ifall de får kännedom eller misstänker att ett barn far illa. Att orosanmälan ska ske genast innebär att det ska ske så fort de får reda på det, dvs. samma dag.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare