FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis21/08/2017

Hur snabbt måste poliser ingripa när man anmäler ett brott?

Hej!

Jag har anmält ett pågående brott då polisen hade 25 minuter på sig att ingripa men inte gjorde det. Kan jag anmäla dem för försummelse eller liknande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Ja, det går att anmäla polismyndigheten eller en enskild tjänsteman där till justitieombudsmannen (JO). Du gör det lättast på följande länk, https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/

Nedan följer en kortare analys av vilka skyldigheter en enskild polisman har.

Poliser har en skyldighet att rapportera brott till en förman

Det framgår inte av din fråga på vilket sätt du har gjort din anmälan. Generellt kan sägas att det finns en för poliser skyldighet att rapportera brott till sin förman. 9 § polislagen

Polisen får in många anmälningar – även om pågående brottslighet – vilket tyvärr leder till att man tvingas prioritera. Detta leder i sin tur till att man inte alltid kan få hjälp direkt av polisen. Dessutom vet vi inte vad som hände samtidigt som du anmälde det brott du iakttog, så kan det därför bli svårt att nå framgång med din anmälan.

Hoppas du fått svar på din fråga och ha en fortsatt trevlig sommar!

Med vänlig hälsning

Erik JohanssonRådgivare