Hur skyddar man sitt arv?

Jag har en fundering, för 3 och halvt år sedan så sa min pappa att jag skulle bli arvslös då han var förbannad. Jag skulle glömma bort att de fanns, inte få biträda pappas och mammas tomt..pappa avslutade med att jag skulle byta namn för jag var tydligen inte en av dem längre. Jag fick inte kontakta dem längre....

Jag har det på inspelning..

Jag skulle bli utslängd ur det huset jag hyrt av mina föräldrar och jag hade skaffa mig en hyreslägenhet för att få ett ställe att bo i.. något som bidrog till att jag behövde anstånd att vänta med ett par låne inbetalningar som mamma hade lovat mig vänta med....som min pappa sa att jag ljög om....men jag hade vittne som min pappa sa ljög trots att vittnet talade saning.

Jag hade egentligen gjort mycket för att de orden skulle uttalas. Mer än överlevt en situation där jag blev ensam över natten då min nuvarande exmake gripits för sexuellt brott på min äldsta dotter. Å socialsekreterare hade kommit fram till att anledningen till att jag dragit till fel män låg i grunden i hur min relation till min far var under uppväxten.

Jag har en lillasyster som får alla besparingar och extra pengar till henne och hennes egna familj när det passar mina föräldrar..

Jag får inte ett öre..

Vad kan jag göra för att tex arvet inte ska vara i fara.?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns tyvärr inte något du kan göra i nuläget för att skydda arvet. Under tiden din pappa är i livet har han rätt att göra vad han vill med sina pengar. Observera också att om din pappa är gift kommer först hans fru att ärva honom, först när hon avlider är du berättigad arv. Det finns dock saker du kan göra i framtiden för att se till så att du får ut ditt arv. Frågan besvaras i enlighet med reglerna i Ärvdabalken, som förkortas ÄB.

Laglott

Du är en s.k bröstarvinge till din pappa, vilket ger dig en ovillkorlig rätt till laglott. Laglotten är hälften av en arvslott. För att förtydliga detta: du och din lillasyster är din pappas bröstarvingar, vilket innebär att ni som huvudregel ärver hälften vardera av hans tillgångar. Dessa 50 % är eran arvslott, vilket innebär att 25 % är er laglott (7 kap. 1 § ÄB). Din pappa kan INTE göra dig helt arvlös, inte ens genom testamente. Du har ALLTID rätt till din laglott (7 kap. 3 § ÄB).

Laglotten fungerar alltså så här:

100 % av din pappas tillgångar / 2 barn = arvslotten /2 = laglotten.

I nuläget kan du inte göra något åt detta, men om din pappa skriver ett testamente som säger att du inte ska få ärva något alls så har du rätt att yrka på att få ut din laglott, för enligt svensk lag ska du få den.

Förskott på arv

Något annat som kan vara bra att tänka på är att de pengar/gåvor som din syster får klassas som förskott på arv. Allt som ges bort presumeras vara förskott på arv, såvida din pappa inte har skrivit tydligt att det inte är förskott på arv. Om din pappa har förordnat att dessa gåvor inte ska ses som förskott på arv kan man inte göra något åt situationen (6 kap. 1 ÄB).

I praktiken innebär det att när din far avlider kan du hävda att din syster har fått förskott på arv, vilket innebär att dessa pengar kommer räknas med som tillgångar vilket i sin tur kommer leda till att din laglott blir större (dvs. den del av arvet som din pappa aldrig kan testamentera bort) ( 6 kap. 1 och 5 § ÄB).

Exempel för förtydligande: När din pappa avlider har han 50 000 kr. Han har gett bort 30 000 kr till din syster. Detta innebär att hans tillgångar är 50 000 + 30 000 = 80 000 kr. Detta delas lika på dig och din syster 80 000 /2 = 40 0000 kr i arvslott. Eftersom laglotten är hälften av arvslotten innebär det att du är berättigad 40 000 /2 = 20 000 kr i laglott.

Observera att detta endast gynnar dig. Eftersom systern redan fått 30 000 tusen kr kommer dessa inte räknas med i hennes del av arvet (7 kap. 2 §).

I det första exemplet blev du berättigad 20 000 kr. Om man inte hade yrkat på förskott på arv skulle istället uträkningen sett ut så här: din pappa har 50 000 kr. Detta delas lika på dig och din syster 50 000 /2 = 25 000. Eftersom laglotten är hälften av arvslotten innebär det att du är berättigad 25 000 / 2 = 12 500 kr i laglott.

Som du ser i exemplen kan alltså summan skilja sig ganska stort beroende på hur mycket pengar som din papper ger bort till din syster.

Sammanfattning

I nuläget kan du inte göra något för att skydda ditt arv (om du har möjlighet kan du försöka se hur mycket pengar/ om det finns andra stora gåvor som din pappa ger till systern). Det du kan göra i framtiden när han går bort är att yrka på att du ska få din laglott eftersom du alltid är berättigad den. Du bör också hävda att din syster har fått förskott på arv, för att säkerställa att han inte bara kan ge bort alla pengar till henne innan hans bortgång.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Liv StålhammarRådgivare