FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt10/10/2019

Hur skall jag få min ex-flickvän att flytta ut från min lägenhet?

hej, jag har stort problem med at få ex flickvän att flytta från min bostadsrätt, fick info från polis att jag skulle kontakta skatteverket, är gjort flera gångar ,men inget brugbart svar. Jag vill ha henne ut från min bostad, men hon vägra att flytta/ändra adress på folkbokföringen. Denna situation påvärker mig psykiskt, också på mitt jobb. Jag måste ibland gå från min egen bolig, hon blir mer ock mer provocerande för hver dag som går. Kan jag slänga henne ut ock byta lås ?? Jag klarar inte av detta längre, vad kan jag göra?

tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att du sitter i en väldigt jobbig situation och behöver ett snabbt svar på din problematik!

I din fråga framgår det att du på många olika sätt har försökt att lösa problematiken med din ex-flickvän. Jag kommer därför utgå ifrån att du även har försökt prata med henne om att du vill att hon skall flytta ut från lägenheten, vilket jag annars skulle rekommendera som en första väg att ta.

Jag kommer också anta att lägenheten är din egna och att den inte köptes för er gemensamma användning. På så vis har hon ingen rätt till att få behålla lägenheten (3§, och 16§ sambolagen).

Min rekommendation är därför att du skall söka hjälp hos kronofogden. Hos dem kan du nämligen ansöka om handräckning vilket betyder att de hjälper dig att få kontroll på situationen. Genom denna handräckning kan de hjälpa dig att få ut din ex-flickvän från lägenheten. Du hittar all information om handräckning på deras hemsida.

Jag hoppas att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig till det bästa! Du är varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline om du har fler funderingar.

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare