FrågaARKIVÖvrigt28/02/2022

Hur skaffar man ett personnummer?

Min sons flickvän har flyttat till honom från Ungern. Hon flyttade hit sommaren 2021. Problemet är att hon inte fått något personnummer. Det gör allt så svårt. Hon har just nu ett tillfälligt jobb på 4 månader. När kan hon få det. Svårt att fungera i samhället utan personnummer. Kan inte skaffa bank- id mm.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det råder två identitetsbeteckningar i Sverige som båda administreras av Skatteverket- personnummer och samordningsnummer. Ifall din sons flickvän flyttat till Sverige och planerat att bo här ett år eller mer, ska hon normalt vara folkbokförd i landet. Det är genom folkbokföringen som hon får ett personnummer som fungerar som identitetsbeteckning.

Ifall hon inte är eller har varit folkbokförd i Sverige kan Skatteverket annordna ett samordningsnummer som identitetsbeteckning. Syftet med den är att myndigheter och andra dylika samhällsfunktioner ska få möjlighet att kunna identifiera henne trots saknaden av folkbokföring. Statliga myndigheter och vissa privata högskolor har rätt att begära att en person ska få ett samordningsnummer.

Ifall din sons flickvän är folkbokförd i Sverige och planerat att bo här över ett år ser jag inte varför Skatteverket skulle neka henne ett personnummer. Du får gärna återkomma med mer information så vi kan hjälpa dig vidare.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare