Hur ska vi dra av min brors skuld från hans arv?

Hej

Vi är 4 syskon som ska ärva vår far som gått bort, min bror var vid dödsfallet skyldig vår far 30000kr, det kommer att bli ca 500000kr som vi ska dela på, hur räknas skulden av och hur mycket får var och en?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fordran (kravet på betalning) försvinner inte när er far går bort utan ska tas upp som en tillgång i bouppteckningen (20 kap. 4 § ärvdabalken). Dödsboet som uppstod när er far gick bort kan driva in skulden på samma sätt som er far kunde (18 kap. 1 § ärvdabalken). Enklast i det här fallet är, precis som du säger, att dra av din brors skuld från hans arv.

Hur ni räknar ut hur mycket var och en ska få

Det som ska fördelas mellan er är dödsboets samtliga tillgångar, alltså 530 000 kr (500 000+30 000 = 530 000). Ni som är barn till arvlåtaren ärver enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken med lika stor del var, dvs. 132 500 kr var (530 000/4 =132 500). Sedan ska din brors skuld dras av från hans arv. Detta innebär att han endast ärver 102 500 kr (132 500-30 000 = 102 500) och ni övriga syskon ärver 132 500 kr var.

Hoppas att svaret har varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare