FrågaÖVRIGTÖvrigt21/06/2022

Hur ska man hantera en felparkerande granne?

Hej! Jag har en fråga kring det här med att parkera på huvudled, det är nämligen såhär att vi har precis flyttat och då är det så att på vägen hem till oss ( vanlig väg då ej enskild väg eller liknande) det går bussar och bilar 🙂 och annat. Där finns det nämligen en familj som bor i ett krön och en kurva och då är det så att ibland så parkerar dom på vägen i kurvan i krönet vilket gör att man tvingas köra i motsatt färdriktningen ( en omkörning med andra ord ) och man har ju inte en chans att se vad eller vem som kommer där och då undrar jag, kan man göra något åt det ? Sen är det dessutom så att dom parkerar ofta med släp och det släpet sticker ut 4-6 meter på körbanan utanför tomten/gården vilket också tvingar ut oss som kör, i motsatta körriktning för att inte köra in i deras släp eller bil. Finns det något man kan göra åt detta ? Skulle känns väldigt överdrivet att anmäla eller liknande då det måste gå att prata sig till en lösning. Det är alltså parkeringsförbud i och med att det är huvudled. Enligt grannarna så har dom parkerat lika illa i snart 1,5 år och grannarna har försökt prata med dom eftersom dom tycker det är livsfarligt för trafikanterna men det verkar inte som att dom boendena är intresserad av att lyssna tyvärr .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som du redan nämnt så är det förbjudet att parkera på en huvudled. Det föreskrivs i 3 kap. 55 § 1 st. 3 p. trafikförordning (1998:1276) (TF framöver). Även om vägen i fråga inte skulle vara huvudled så är det otillåtet att parkera i närheten av en kurva där sikten är skymd, 3 kap. 53 § 1 st. 5 p. TF.

Mitt råd till dig är att först påtala detta för dem, helst med lagen framme så att de kan läsa för sig själva. Om det inte får någon effekt så skulle jag kolla vilket bolag i din kommun det är som är ansvariga för att övervaka parkeringen och kontakta dem. Kommunen bestämmer själva felparkeringsavgifterna vilka kan vara mellan 75-1300 kr, förordning (1976:1128) om felparkeringsavgift 2 a §. Det kan vara ett förhållandevis harmlöst sätt att få dem att inse vikten av att parkera rätt.

Kommunen kan därefter, om de inte betalar avgiften, forsla bort bilarna i värsta fall.

Om du har ytterligare frågor så är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Fredrik ErikssonRådgivare