FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt11/11/2019

Hur ska man fördela kostnader och räkningar vid delad ekonomi?

Hej

Om man har delade löner hur mycket ska man betala vardera av räkningar? Ska man betala lika mycket i och med jag tjänar mindre eller man ska dela procentuellt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inget rätt eller fel om hur man väljer att dela upp hushållets kostnader om man har delade löner. Man kan välja att dela lika på alla utgifter oberoende av vilka löner man har eller så väljer man en procentuell fördelning utifrån hur mycket vardera person tjänar. Det finns inget lagstadgat sätt på hur man ska göra utan detta sker avtalsmässigt mellan parterna som är fria att välja tillvägagångssätt själva.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare