Hur ska jag få ut min semesterersättning?

Hej sa upp mig från mitt gamla jobb för ett år sedan. Dom blev inte glada när jag sa upp mig och jag har fortfarande inte fått ut min semesterersättning, dom hade kollektiv avtal o allt sånt. Jag var tyvärr inte med i facket när jag jobbade där. Går det på något vis att få ut min semesterersättning eller har det gått för lång tid? Dom svarar mig inte på telefon, sms eller mail.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta hur du ska göra för att få ut din semesterersättning.

Vad ska du göra nu?

Det du kan göra för att få in ersättningen om din arbetsgivare vägrar att svara och betala är att vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande.

Ett betalningsföreläggande kan man ansöka om när någon inte har betalat en skuld i rätt tid. Eftersom du skriver att du sa upp dig för ett år sedan borde din sparade semester redan ha betalts ut i form av semesterersättning. Det är därför aktuellt för dig att ansöka om betalningsföreläggande. Det du ska göra är att skicka in en skriftlig ansökan till kronofogden där du bland annat ska ange vilket belopp skulden är på samt beskriva vad skulden gäller. Du ska då specificera att det gäller utbetalning av semesterersättning du inte fått ut samt vilket avtal betalningen relaterar till, alltså anställningsavtalet.

Vad händer sen?

Det kostar 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande och det som sker när du skickat in ansökan är att Kronofogdemyndigheten skickar ett brev till din arbetsgivare och meddelar att du kräver att semesterersättningen ska betalas. Efter det beror det lite på din arbetsgivare vad nästa steg blir. Om hen betalar skulden är ärendet avslutat eftersom hen då har gjort det du krävt i betalningsföreläggandet.

Hen kan också välja att bestrida betalningen och då är det upp till dig om du vill att ärendet ska överlämnas till domstol eller inte. Om du vill att det ska vidare till domstol kommer tingsrätten göra en närmare prövning av arbetsgivarens betalningsskyldighet och komma med ett domslut över om hen ska betala eller inte. Om du väljer att ta ärendet vidare till domstol kommer det tillkomma en ytterligare avgift som du behöver betala.

Om din arbetsgivare inte hör av sig alls efter att hen fått betalningsföreläggandet kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett utslag som säger att hen är skyldig att betala skulden. Din arbetsgivare har då möjlighet att begära återvinning mot utslaget och i så fall kommer saken att överlämnas till domstol precis som i förra exemplet och det tillkommer en avgift som du måste betala för att tingsrätten ska pröva ärendet. Om din arbetsgivare ansöker om återvinning och du inte betalar avgiften till domstolen kommer domstolen att undanröja kronofogdemyndighetens utslag om att arbetsgivaren måste betala.

Om du behöver ytterligare råd

Närmare information om hur du ska gå tillväga för att ansöka om betalningsföreläggande samt blanketten du ska fylla i hittar du på kronofogdemyndighetens hemsida.

Du kan alltså få hjälp av kronofogdemyndigheten och i sista hand domstol att få in din semesterersättning. I första hand kan det dock vara bra att en sista gång prata med din arbetsgivare och försöka få ut din semesterersättning. Om hen betalar direkt har du undvikit kostnader för processen hos kronofogdemyndigheten och en eventuell process i domstolen.

http://lawline.se/boka kan du kontakta Lawlines jurister för att få vidare råd.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare