Hur ska en ny hastighetsbegränsning på väg anges?

Hur ska en ny hastighet påannonseras enligt lag? Ex. du kör på en 50 väg men svänger in på en väg med 30 skylt på ena sidan. Behövs det inte två skyltar med 30 dvs en på vardera sida om vägen för att veta att hastigheten ändrats? tack för ni finns

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du generellt undrar hur en ny hastighet på väg ska anges. Du nämner också ett specifikt exempel där du undrar om det inte måste finnas skyltar uppsatta på båda sidor av vägen med den nya hastighetsbegränsningen angiven.

Området med vägmärken är inte direkt reglerat i lag utan regleringen finns till störst del på förordningsnivå (dvs beslutade av regeringen) samt i myndighetsföreskrifter (gällande vägmärken har Transportsstyrelsen till stor del fått uppdraget att meddela närmare bestämmelser).

I mitt svar kommer jag därför att använda mig av vissa regler i vägmärkesförordningen samt i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om vägmärken och andra anordningar (TSFS 2019:74).

Hastighetsskyltar räknas som förbudsmärken
En skylt som anger högsta tillåtna hastighet räknas som ett förbudsmärke eftersom vägmärket anger att det är förbjudet att överstiga den hastighet som står på märket. Beteckningen för detta vägmärke är C31 (jämför 2 kap. 8 § vägmärkesförordningen).

Utgångspunkten för placering av vägmärken på väg är att de ska sitta på höger sida
Huvudregeln för placeringen av alla typer av vägmärken är att de ska placeras så att de ger trafikanterna tillräcklig vägledning och kan upptäckas och förstås av de trafikanter de är avsedda för. Vidare får de inte sättas upp så att det innebär en fara eller hinder för trafikanterna (1 kap. 3 § vägmärkesförordningen).

För placering av vägmärken på väg gäller vidare särskilda regler. De ska sättas upp på höger sida av vägen om det inte anges något annat i förordningen eller i andra föreskrifter som meddelats med stöd av förordningen (2 kap. 3 § vägmärkesförordningen).

Hastighetsskyltar ska som huvudregel sättas upp på båda sidor
Förordningen ger inte så mycket vägledning om vad som gäller för uppsättning av vägmärke C31. Däremot har Transportstyrelsen meddelat vidare föreskrifter som underlättar tolkningen av förordningens vaga bestämmelser. Dessa föreskrifter är bindande, utom i den mån det i texten anges att det rör sig om Allmänna råd.

Enligt dessa föreskrifter ska vägmärke C31 som huvudregel sättas upp på båda sidor av vägen eller körbanan när en hastighetsbegränsning börjar. Däremot måste det inte sättas upp på vänster sida om det finns särskilda skäl för det och det är uppenbart att det är utan betydelse för trafikanternas förståelse för hastighetsbegränsningen. I ett sådant fall räcker det att märket sätts upp på höger sida (se 4 kap. 25 § TSFS 2019:74).

Om den högsta tillåtna hastigheten minskar med mer än 20 kilometer i timmen på en gång finns dessutom särskilda krav på tydlighet. Bland annat ska ett förberedande märke sättas upp tillsammans med en tilläggstavla som anger avståndet fram till den nya hastighetsbegränsningen börjar gälla (se 4 kap. 26 § TSFS 2019:74).

Bedömning av ditt exempel
I ditt exempel handlar det om att man svänger in på en ny väg från en korsning och hastigheten sänks direkt på den nya vägen. Som framgått är alltså huvudregeln att vägmärke C31 ska sättas upp på båda sidor om vägen eller körbanan när en hastighetsbegränsning börjar. Detta borde vara utgångspunkten även i ditt exempel men som sagt finns det möjlighet att göra undantag. Det skulle räcka att märket sätts upp på höger sida om det finns särskilda skäl för det och det är uppenbart att det är utan betydelse för trafikanternas förståelse för hastighetsbegränsningen.

Det är svårt för mig att bedöma om det i ditt exempel finns skäl att göra undantag från huvudregeln. För att bedöma det måste man ha tillgång till många fler omständigheter och fakta. Om jag ska säga något vore det att det sannolikt inte uppenbart är utan betydelse att det finns märken på båda sidor om vägen. Detta borde speciellt vara fallet då man svänger och kanske riskerar att missa märket om det bara finns ett sådant. Dessutom rör det sig om en hastighetsbegränsning på 30 kilometer i timmen och då borde det finnas starka skäl för att vara extra tydlig med att ange den nya hastighetsbegränsningen.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Vill du läsa mer om vägmärken kan du göra det på Transportstyrelsens hemsida.

Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare