Hur ska dödsboets skulder prioriteras?

Jag sköter om min mors dödsbo.

Efter deklarationen kommer dödsboet få tillbaka pengar.

Det finns skulder och räkningar.

Det räcker inte till allt.

Finns det någon lag/regel/riktlinje kring hur pengarna ska fördelas till de olika fordringsägarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dödsboets skulder

De tillgångar som finns i dödsboet ska i första hand användas för att täcka den avlidnes skulder. Om tillgångarna inte räcker för att täcka samtliga skulder ska skulderna avskrivas.

Det finns ingen lagstadgad prioriteringsordning som gäller för skulder i dödsbon. Däremot finns regler i förmånsrättslagen som gäller för dödsbon i konkurs, och dessa regler brukar tillämpas även i de fall då skulderna överstiger tillgångarna. I första hand ska skulder med någon form av säkerhet, till exempel ett bostadslån med bostaden som säkerhet, betalas. Därefter prioriteras begravnings- och bouppteckningskostnader. När dessa skulder är betalda ska resterande tillgångar fördelas på de övriga skulderna.

Om tillgångarna inte räcker för att betala samtliga skulder, bör de övriga fordringsägarna få betalt i proportion till sin fordran, eftersom de inbördes har lika rätt. Om det till exempel, efter att skulder med säkerhet samt begravnings- och bouppteckningskostnader är betalda, finns skulder på 100 kr men bara tillgångar på 70 kr, kan samtliga av de övriga fordringsägarna få betalt för 70 % av sina skulder.

Om det inte finns tillgångar för att betala begravningskostnaderna kan man ansöka om ekonomiskt bistånd hos kommunen för att täcka dessa kostnader.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare