FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/06/2024

Hur ett arvskifte fungerar när en make varit gift

Arvsrätt? Gift man o kvinna Inga barn, inga särkullbarn Inga testamente Man avlider 1974 Bouppteckning då allt till maka Kvinna avlider 2024 Kvinna har två systrar Dessa avlidna men båda har barn Make en bror, avliden Har barn Två lever, en avliden Den avlidne har barn Vilka ärver?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av både äktenskapsbalken (ÄktB) och ärvdabalken (AB)

Vad är en bodelning och hur går det till?

När en make avlider ska en bodelning förrättas innan arvskiftet, enlig  23 kap. 1 § ÄB.  Med bodelning menas att makarnas egendomar delas mellan dem. Bodelningen sker vid separation eller dödsfall enligt 1 kap. 5 § ÄktB. I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå 10:1 ÄktB. En makens egendom är giftorättsgods om den inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1 § ÄktB. Vid bodelning ska makarnas andelar i boet räknas enligt 11 kap. 1 § ÄktB.

Efter detta ska skulderna som respektive make har räknas av 11:2 ÄktB. När avdrag har gjorts för skulderna ska makernas andelar läggas samman och sedan delas på två enligt 11 kap. 3 § ÄktB. Jag ska i nedan visa hur detta kan göras med ett enkelt exempel. Make har 100000 kr och 0 skulder. Maka har 100000 kr och 50000 kr i skulder. Efter avdrag för skulder har makarna följande:

Make har 100000 kr

Maka 50000 kr

Detta läggs då samman, som blir 150000 kr och delas sedan på två. Detta innebär att makarna får 75000  kr vardera.

Vem ärver den första avlidna maken?

Huvudregeln är att om det finns en efterlevande make, ärver denne före alla andra med undantag för särkullbarn, det vill säga barn från en annan relation, enligt 3 kap. 2 § ÄB. Detta innebär att den efterlevande maken ärver den första avlidna makens kvarlåtenskap. Med kvarlåtenskap menas det som tillfaller den avlidne makens dödsbo vid bodelningen. Dock ärver hon kvarlåtenskapen med fri förfoganderätt. Det innebär att hon har rätt att förbruka egendomen och sälja den, men att hon inte kan testamentera bort den. Det medför i sin tur att mannens kvarlåtenskap, det som återstår av den, kommer att tillfalla hans bror.

Vem ärver kvinnans kvarlåtenskap?

Kvinnans kvarlåtenskap, skulle ha ärvts  av hennes systrar. Men eftersom de inte är levande, kommer tillgångarna att ärvas av systrarnas barn istället. enligt 2:2 2 st ÄB

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Abdishakur Mohamed ahmedRådgivare