FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/09/2018

Hur ska boendekostnaderna fördelas i väntan på försäljning efter en separation?

Hej!

jag och min sambo har köpt ett hus. Nu har vi separerat och han har valt att flytta ut.

Vi håller på att sälja huset men inte klart ännu.

Min fråga är: Nu när han har flyttat ut, har han rätt att kräva att jag betalar el, vatten, värme, bredbandkostander?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtalsfrihet gäller

Det finns ingen lag som reglerar vad din före detta sambo har rätt att kräva att du betalar i er tidigare gemensamma bostad. Det är istället avtalsfrihet som gäller, vilket innebär att det är upp till dig och din före detta sambo att själva komma överens. Generellt kan dock sägas att fördelningen bör vara så skälig som möjligt.

En vanlig kostnadsfördelning

Jag tolkar det som att ni äger huset tillsammans. Detta innebär att ni är samägare. Då är utgångspunkten att ni ska dela lika på de kostnader som rör förvaltningen av huset, till exempel fastighetsavgiften. Detta kan ni dock göra avsteg från i er överenskommelse, eftersom lagen inte är tvingande.

El, vatten, värme och bredband hör dock till personliga kostnader eller driftskostnader. Dessa betalas vanligtvis av den som bor kvar i huset, det vill säga du i ert fall. Detta eftersom det är du som drar nytta av dessa kostnader.

Det är upp till er att försöka komma överens om en fördelning som känns skälig. Att den som bor kvar i huset betalar driftskostnaderna ses dock ofta som en skälig lösning, men det är inget måste.

Se till att överenskommelsen blir skriftlig

Oavsett vad ni kommer överens om, se till att få er överenskommelse nedskriven och undertecknad av er båda. Det är alltid bra att skriftligt kunna bevisa vad ni har avtalat mellan er angående kostnadsfördelningen vid en eventuell tvist om saken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Vill du ha hjälp att komma fram till en överenskommelse som känns skälig och att få det på papper, är du varmt välkommen att ta hjälp av juristerna på Lawline Juristbyrå. Här kan du enkelt boka tid.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare