Hur ska arvet fördelas när det finns halvsyskon och halvsyskonbarn?

Hej! Min pappas halvbror har avlidit, och vi är 5 st som skall ärva honom 2 syskonbarn och 1 halvsyster och 2 halvsyskonbarn, hur kommer arvet fördelas mellan oss?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB) som jag kommer använda mig av nedan. Jag utgår från att inget testamente har skrivits i ert fall då detta kan påverka svaret på frågan.

För enkelhetens skull kallar jag den avlidne (din pappas halvbror) för X nedan. Jag utgår från att X endast lämnar kvar 1 halvsyster, 2 syskonbarn och 2 halvsyskonbarn.

Den legala arvsordningen

Fördelning av arv enligt ordningen som skrivs i ÄB kallas för den legala arvsordningen.

I första hand ärver ens barn och barnbarn, vilka ingår i den första arvsklassen (2 kap. 1 § ÄB). Eftersom detta inte finns i ditt fall kommer vi endast fördela arvet inom den andra arvsklassen.

I andra arvsklassen ingår den avlidnes föräldrar, syskon och syskonbarn (2 kap. 2 § ÄB). Eftersom båda föräldrarna till X är döda finns det endast syskon och syskonbarn att fördela arv till i detta fall.

Fördelningen av arvet i ditt fall

Utgångspunkten för arvsfördelningen är att om båda av X föräldrar hade levt idag hade de delat lika på arvet. Är en förälder död delar dennes barn (dvs X syskon) på förälderns andel istället. Är ett syskon i sin tur avlidet delar dennes barn (dvs X syskonbarn) på syskonets andel istället.

Halvsystern

X halvsyster har rätt till en del av arvet som annars skulle ha tillfallit dennes förälder.

Syskonbarn

X helsyskon lever inte och därför har barnen till dessa (de två syskonbarnen) rätt till en del av arvet från båda föräldrar.

X halvsyster och de två syskonbarnen får alltså dela på andelen tillhörande förälder 1. Syskonbarnen har dessutom rätt till den andelen som skulle ha tillfallit förälder 2 och får alltså hälften var av detta.

Halvsyskonbarn

Gällande de två halvsyskonbarnen beror deras arvslott på vilka halvsyskon de är barn till. Är det halvsystern som fortfarande lever har de ingen arvsrätt eftersom denna tillfaller halvsystern. Skulle de vara barn till något av X halvsyskon som inte längre lever kan de däremot ha rätt till den andelen som skulle ha tillfallit halvsyskonet.

Sammanfattning

Det är svårt för mig att säga exakt hur arvet kommer fördelas eftersom jag inte har tagit del av alla omständigheter som krävs. Det som är avgörande för fördelningen är däremot att om någon i andra arvsklassen (förälder eller syskon) inte lever, träder dennes barn i dess ställe och har rätt till dennes andel. Detta innebär att halvsyskon och deras barn endast kan ta del av den ena förälderns andel (50%) eftersom det är deras enda biologiska förälder.

Jag hoppas att mitt svar gjorde det någorlunda tydligt. Annars får du gärna återkomma till oss!

Vänligen,

Selma HernqvistRådgivare