Hur set arvsordningen ut för sambos och deras barn?

Jag och min sambo har två gemensamma barn sedan har han ett barn sedan tidigare, alla barn är minderåriga. Vi äger ett hus tillsammans. Vem ärver mina tillgångar och vem ärver min sambos tillgångar om någon av oss dör?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du undrar hur arvsrätten kommer fördela din sambos respektive din egen egendom vid en eventuell bortgång. För att ge ett relativt uttömmande svar på din fråga så tänker jag beskriva hur den svenska arvsrätten ser ut.

Hur ser arvsrätten ut i Sverige?

Hur arvet efter någon fördelas regleras i 2 kap. ÄB och kallas för den legala arvsordningen. Däri uppställs en prioriteringsordning mellan olika arvsberättigade som kallas för olika arvsklasser. Den första arvsklassen ärver före den andra arvsklassen och den andra arvsklassen före den tredje. Nedan beskriver jag de olika arvsklasserna:

Den första arvsklassen omfattar bröstarvingarvingar; dvs avkomlingar till den avlidna (2 kap. 1 § ÄB). Om den avlidne hade ett barn som redan har gått bort så ärver i stället dennes barn, vilket alltså är den avlidnes barnbarn. Finns inga arvingar i den första arvsklassen går man vidare till den andra arvsklassen.

Den andra arvsklassen omfattar i stället den avlidnes föräldrar. Om någon av föräldrarna redan har gått bort så går dennes arv i stället till deras barn (avlidnes syskon). Om syskonen också har gått bort så går arvet till syskonens barn (den avlidnes syskonbarn), se 2 kap. 2 § ÄB. Om ingen arvsberättigad finns här så går man vidare till den tredje (och sista) arvsklassen.

Den tredje arvsklassen består av den avlidnes far- och morföräldrar. Om dessa har gått bort så ärver i stället far- och morföräldrarnas barn (den avlidnes morbrödrar, mostrar eller farbröder och faster), se 2 kap. 3 § ÄB.

Hur ser det ut i er situation?

Om du går bort kommer alltså dina bröstarvingar (gemensamma barnen) att ärva dig, hälften vardera. Exempelvis: eftersom du äger ½ av det gemensamma huset, kommer denna andel att ärvas av barnen som därefter blir delägare av huset jämte din sambo.

Däremot, om din sambo går bort kommer även hans bröstarvinge sedan tidigare att ärva honom. Detta bör medföra att vardera barnet ärver en tredjedel av hans kvarlåtenskap.

Jag hoppas detta svarar på din fråga, om du har någon ytterligare fundering så är du välkommen tillbaka!

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare