FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/12/2022

Hur ser kontakten med socialtjänsten ut efter att brott begåtts av person under 15 år?

Hej jag är en tjej på 13 år som stjälde för ett tag sen. Polisen sa att de skulle kontakta Socialen. Vad kan hända, kan de bli möte eller vad händer ? Och hur kontaktar de då mina föräldrar ? Brev hem eller ringer dem ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur kontakten med socialtjänsten fungerar efter att ett brott begåtts av någon som är under 15 år.

Du skriver i din fråga att du är 13 år gammal. Gränsen för när en person är straffbar går vid 15 års ålder, 1 kap 6 § brottsbalken. Det innebär att du inte kommer att dömas för någonting, inte heller straffas. Istället blir socialtjänsten inkopplad, 5 kap 1 § socialtjänstlagen. När ett barn begår brott brukar polisen och socialtjänsten ha ett så kallat orossamtal tillsammans med barnet och barnets vårdnadshavare. Samtalet ska helst äga rum inom 48 timmar från det att brottet begåtts. Samtalet har man för att se till att barnet inte fortsätter att begå brott i framtiden. Jag kan tyvärr inte svara på hur dina föräldrar kontaktas då jag inte vet hur rutinerna ser ut.

Jag förstår att du känner dig orolig inför att dina föräldrar ska få reda på vad som hänt. Ofta känns det lättare när man pratat med någon vuxen om svåra eller jobbiga saker, för att slippa bära på oro. Jag skulle därför råda dig att prata med dina föräldrar eller med någon annan vuxen du litar på. Det kan vara en kurator på skolan, en lärare eller någon släkting. Det finns också organisationer som finns till bara för att unga som är oroliga över saker ska kunna ha en trygg plats att vända sig till. BRIS är en sådan organisation. Mer information om hur du kan kontakta BRIS finns här.

Jag hoppas att situationen löser sig för dig och att du vänder dig till en vuxen för att prata om din oro. Har du fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare