Hur ser arvsordningen ut då arvsberättigat syskon avlidit?

Min farfar och farmor hade 2 söner

A (Min far) B (Min mor) - Bägge döda C (Min fars bror)

Två barn Har gått bort för 2 dagar sedan

Ej gift, inga barn

Inget testamente

D (jag) E (min syster - är död sedan 15 år

Två barn Fyra barn

Vem ärver min farbror? Blir jag ensam arvtagare eller kommer min döda systers barn att kunna ärva min farbror?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga har formulerats lite tokigt i vårt system men jag tror att jag kan lista ut vad du menar trots det. Jag har tagit bort namnen av integritetsskäl.

Jag tolkar det som att din farmor och farfar hade två söner, din far och din fars bror. Jag tolkar det också som att det är din farbror som nyligen avlidit och att du önskar veta vem som ärver honom? Jag utgår i mitt svar från att din farbror inte har några egna barn och att din syster är död.

Om jag missförstått något av ovanstående får du gärna återkomma till oss med en ny fråga.

Den legala arvsordningen reglerar vem som får rätt till arv med anledning av en närståendes bortgång. Som du kanske känner till ska den avlidnes arv i första hand ges till dennes barn (2 kap 1 § ärvdabalken - ÄB). Då barn saknas, som i din farbrors fall ska arvet gå till föräldrarna vilka i ditt fall också saknas. Det innebär att arvet går vidare till syskon (din pappa som dessvärre också avlidit) och i avsaknad av dessa till syskonbarnen (du och din syster). Det innebär att arvet ska delas lika mellan dig och din syster (2 kap 2 § ÄB). Eftersom din syster är avliden träder hennes barn i din systers ställe vad gäller hennes del av arvet.

Sammanfattningsvis är det du och din systers barn som får ärva din farbror. Du kommer ha rätt till halva arvet och barnen dela på den andra halvan, förutsatt att din farbror inte haft någon annan önskan som upptagits i ett testamente.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Maya HempelRådgivare