Hur ser arvsfördelningen ut om man har barn och gift om sig?

Hej,

Jag försöker att reda ut en fråga och det blir bara mer och mer förvirrat. Jag eftersöker en väldigt enkel förklaring då jag tror att det är många andra som känner likadant.

Min far och mor skiljde sig för några år sedan. De sålde ett hus och köpte två lägenheter var. De har tre gemensamma barn där jag är ett av dessa.

Min far gifte om sig och bor numera i sin köpta lägenhet tillsammans med sin nya fru. De har inga gemensamma barn. Lägenheten och ev. lösören var inte gemensamma för dessa två då de införskaffades innan deras giftermål. Jag vet inte om det finns ett testamente från min fars sida eller inte.

Lägenhetens värde efter skulder beräknas till 1Mkr och lösören till 500K.

Hur kommer arvsfördelningen att se ut mellan oss barn och den nya och efterlevande frun när min far går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med utgångspunkt i att det inte finns något testamente.

Huvudregeln när det kommer till arv är att bröstarvingarna till den avlidne ärver först (2 kap. 1 § ärvdabalken). Bröstarvingar är ett annat ord för barn. Ett undantag från huvudregeln är om den avlidne var gift. I en sådan situation ska arvet tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ärvdabalken). I det här fallet blir det hans nya fru. Däremot är situationen annorlunda eftersom din pappa har barn från tidigare äktenskap som inte är den nya makens barn. Detta innebär att ni har rätt att få ut erat arv innan det tillfaller hans nya make. Ni har även möjlighet att avstå från erat arv till förmån för hans nya fru och ha rätt till en så kallat efterarvsrätt när makan i ett senare skede går bort (3 kap. 9 § ÄrvdaB).

Jag vill också bara upplysa om att det kommer att ske en bodelning innan arvet ska fördelas och det innebär att all egendom som inte uttryckligen är enskild egendom ska ingå i bodelningen och i huvudregel delas det lika på mellan makarna (9 kap. 1 § och 10 kap. 1 § äktenskapsbalken). Denna typ av egendom kallas giftorättsgods (7 kap. 1§ ÄktaB). Det kan till exempel framgå i äktenskapsförord att viss eller all egendom ska utgöra enskild egendom och inte ingå i en bodelning. Men eftersom det inte framgår så antar jag att lägenheten och lösöret är giftorättsgods. Alltså skulle lägenhetens värde efter skulderna och lösöret ingå i bodelningen och delas lika på (11 kap. 3 § ÄktaB). Detta gäller även fast lägenheten och lösöret införskaffats innan äktenskapet. Ni kommer därför bara kunna ärva den delen som är kvar efter bodelningen. I det här fallet hade det i sådana fall varit 500 k + 250 k = 750 k som ni barn får dela på.

Sammanfattningsvis så kommer ni ha rätt att ärva före hans hustru. Hon har dock rätt till en del egendom i bodelningen som kommer att ske innan arvet fördelas.

Hoppas detta förtydligat saken lite!

Med vänlig hälsning,

Mikaela KronmannRådgivare