Hur räknas gåva till bröstarvingar i framtiden?

Hej. Jag har 4 egna barn och min man har 2 st. Om jag och min man ger dom en lika stor summa nu , hur räknas det. Alla är vuxna. Vi har skrivit testamente tidigare för att underlätta för dom sen. Men där har vi inte skrivit in något speciellt. Var till en jurist. Och vore roligt om man kan glädja dom nu. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor till bröstarvingar (barn) under förälderns livstid räknas som utgångspunkt som förskott på arv. Förskott på arv räknas av från arvet när föräldern avlidit, eftersom det ses som att man fått en del av arvet redan tidigare (6 kap. 1 § ärvdabalken). För att inte orsaka framtida tvister vid arvsfördelning kan man som gåvogivare upprätta ett gåvobrev där man föreskriver att gåvan inte ska utgöra förskott på arv.

Jag skulle rekommendera er att upprätta ett gåvobrev där ni föreskriver att gåvorna ni ger inte ska utgöra förskott på arv för att undvika eventuella komplikationer i framtiden även om ni tänker ge alla barnen lika mycket nu.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare