FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt25/07/2018

Hur räknas flerbarnstillägg i bonusfamiljer?

Jag är far till 3 barn i ett tidigare förhållande med delad vårdnad. Barnbidraget och flerbarnstillägget för dom går till mamman och täcker kostnader för fritids/försäkring och överskottet sparas till barnen.

Nu har jag fått ett barn med en ny partner, som i sin tur har en dotter sedan tidigare som hon mottar barnbidraget för.

Jag undrar hur det räknas med flerbarnstillägg?

Räknas vårt gemensamma barn som barn nummer 2,3,4 eller 5?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid beräkningen av flerbarnstillägg ska de barn för vilka någon får barnbidrag räknas samman och därmed berättiga en förälder till flerbarnstillägg. Endast de barn som är berättigade barnbidrag ingår i beräkningen av "familjens flerbarnstillägg". 15 kap i Socialförsäkringsbalken reglerar rätten till barnbidrag.

Lagen beskriver även att de barn för vilka någon annan får barnbidrag får räknas samman och ingå i beskrivningen av gemensamma barn om de är gifta med varandra och stadigvarande sammanbor, eller är sambor och tidigare har varit gifta med varandra eller har eller har haft barn gemensamt. (15 kap 12 § samma lag)

Detta innebär i ert fall att ert gemensamma barn blir barn nummer två i flerbarnstillägget, då dina första barns bidrag betalas till modern. Er familjs flerbarnstillägg räknas endast samman om ni båda är bidragsmottagare till barnens barnbidrag. Hade du varit bidragsmottagare för dina första barn hade den minsta varit barn nummer fem i flerbarnstillägget.

Barnbidraget är automatiskt utställt till modern om det inte skrivs över till fadern. Bidraget ska naturligtvis gå till den förälder som barnet bor hos. I ert fall är du inte bidragsmottagare för något bidrag medans din sambo nu är bidragsmottagare för två bidrag. Skulle dina första barns bidrag skrivas över till dig blir du mottagare för tre bidrag och din sambo för två. Ni kan då lämna in en anmälan till försäkringskassan om att hushållets alla barn ska räknas samman. Ert hushåll blir då mottagare till fem bidrag och så även flerbarnstillägg för dessa.

Detta är anledningen till varför en del föräldrar som väljer att ta "varsitt barnbidrag" vid separation i familjer med två barn, då mister flerbarnstillägget.

Hoppas ni fått svar på er fråga, annars är ni välkomna att återkomma med följdfråga.

Jennie NilssonRådgivare