FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder17/12/2019

Hur räknar man ut dagsböter och när man behöver man betala?

Dagsböter 40 om 240 kr fick jag i böter men hur mycket är detta i realiteten? Hur räknar man ut detta samt hur blir det om jag överklagar domen från tingsrätten till högre instans? Inväntar man då den högre instansen innan man tvingas betala böterna?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Hur räknar man ut dagsböter?

Eftersom dina dagsböter har bestämts till 40 om 240 kronor innebär det att man multiplicerar 40 med 240 vilket innebär att totalbeloppet blir 9600 kronor.

När måste man betala dagsböterna?

Dagsböter ska betalas inom trettio dagar från den dag då domen vinner laga kraft. En dom vinner laga kraft när tiden för att överklaga har gått ut. Det står i din dom vilken dag som är sista dagen du kan överklaga. Du har 21 dagar på dig att överklaga en dom från tingsrätten. Om ingen överklagat innebär det att det är från den dagen du har trettio dagar på dig att betala.

Det innebär alltså att om du överklagar domen inom 21 dagar så inväntar man dom från högre instans (hovrätten) innan du tvingas betala böterna. Om du inte överklagar så behöver du betala dagsböterna inom 30 dagar från det att domen vunnit laga kraft.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare