Hur påverkas mitt testamente av att jag gifter mig?

Jag skrev ett korrekt bevittnat testamente för flera år sedan. Där står att min son och en annan släkting skall ärva allt jag äger. Jag är ogift. Påverkas detta testamente ifall jag gifter mig i framtiden?

Mvh Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Om du gifter dig ska det vid din död göras en bodelning mellan dig och den som du är gift med (9:1 ÄktB). Vad du äger och vad din äkta hälft äger läggs samman och delas värdemässigt lika vid din bortgång (11:3 ÄktB). Efter det kommer det som blir kvar på din sida att fördelas enligt testamentet som du skrivit. Om du inte är nöjd med denna fördelning kan du antingen inför äktenskapet upprätta ett äktenskapsförord om att din egendom ska vara enskild (7:3 ÄktB), och alltså inte delas vid dödsfall, eller så kan du upprätta ett nytt testamente (10:1 ÄB).

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare