FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/11/2020

hur påverkas körkortet av upprepad rattonykterhet?

Hej

Jag fick mitt körkort återkallat för drograttfylleri i 12 månader och har inte rapporterats för några nya brott sen den kvällen dom tog kortet, jag skötte mina provtagningar som var krav för att få tillbaka det, och efter jag fick tillbaka det har jag nu efter enbart 10 månader blivit stoppad för rattfylleri där jag blåste 0,13 i luften alltså 0,26 i blodet, direkt ca 30 minuter efter jag intog endast en öl! Vad är straffet och hur kan mitt körkort påverkas?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan straffet bli?

Gärningen du uppger utgör rattfylleri av normalgraden, och straffet för det är böter eller fängelse högst sex månader (4§ trafikbrottslagen). Detta brott ger nästan uteslutande böter, och en promillehalt på det du uppger ligger på runt 40 dagsböter. Detta multipliceras med en summa som räknas ut beroende på dina ekonomiska förhållanden, som hamnar på ett tal mellan 50- 1000 kr (25 kap. 2§ brottsbalken). Detta kan jag tyvärr inte specificera mer då jag inte känner till något kring dina ekonomiska förhållanden, men sannolikt utgör det böter runt 40 dagsböter.

Hur kan körkortet påverkas?

Rattfylleri utgör grund för återkallelse av körkort, och då är spärrtiden lägst ett år. Vid upprepad trafikonykterhet inom en femårsperiod är spärrtiden som lägst två år. Det är dock en bedömning som Transportstyrelsen gör i varje enskilt fall, men ett upprepat rattonyktert beteende brukar anses försvårande. Om spärrtiden bedöms till mer än ett år måste man ta nytt körkort. Detta kan du läsa mer om på Transportstyrelsens hemsida. Det finns även ett utrymme att ansöka om att få alkolås istället för att få återkallat körkort (5 kap. 17§ körkortslagen). Du kan läsa mer om möjligheterna till alkolås på Transportstyrelsens hemsida. Detta måste du ansöka om hos Transportstyrelsen.

Det finns ibland utrymme för Transportstyrelsen att endast ge en varning istället för att återkalla körkortet, men detta ges inte i fall som avser rattfylleri (5 kap. 9§ körkortslagen).

Sammanfattningsvis

Straffet för gärningen är sannolikt ett lågt bötestraff. Vad gäller ditt körkort är det sannolikt att det kommer återkallas, då det rör sig om upprepad rattonykterhet, men som sagt är det inget jag kan säga med absolut säkerhet utan Transportstyrelsen har bättre koll på deras enskilda bedömning. Det finns också möjlighet för dig att ansöka om alkolås istället för återkallelsen.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare