Hur påverkas arvet om jag får en gåva innan min förälder avlidit?

Far vill skänka sin kollonistuga till mig. Jag har en bror. Vad händer när far går bort

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bröstarvingar
Om ni båda är er fars barn innebär det att ni är hans bröstarvingar och ska således dela lika på arvet han lämnar efter sig när han dör (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Eran lott kallas arvslotten och är ni två syskon så innebär det att er arvslott är ½ av arvet.

Förskott på arv
Skänker din far sin kollonistuga till dig innebär det generellt sett att du får förskott på arv (6 kap. 1 § Ärvdabalken). Det innebär att när din far dör så ska värdet av kollonistugan avräknas din arvslott (6 kap. 3 § Ärvdabalken).

Laglott och testamente
Vill du och din far undvika detta kan din far i testamente ange att kollonistugan inte ska räknas av ditt arv (9 kap. 1 § Ärvdabalken). Om det däremot inskränker på din brors laglott kan han klandra testamentet för att få ut värdet av sin laglott (14 kap. 5 § Ärvdabalken). Laglotten är halva arvslotten vilket innebär i ert fall att laglotten är ¼ av arvet (7 kap. 1 § Ärvdabalken).

Skulle alltså värdet av kollonistugan överstiga ¾ av det totala värdet på arvet efter din far kan din bror klandra testamentet för att få ut sin laglott och vinna framgång med detta. Även om värdet av kollonistugan understiger ¾ av det totala värdet på arvet efter din far kan din bror visserligen klandra testamentet och exempelvis hävda att din far inte visste vad han gjorde, men det är inte lika säkert att han skulle nå framgång med detta (13 kap. Ärvdabalken).

Sammanfattning
Generellt sett så kommer gåvan av kollonistugan räknas som förskott på arv och kommer räknas från ditt arv när din far har gått bort. Vill du och din far undvika detta kan han upprätta ett testamente. Däremot kan din bror alltid klandra testamentet men hans chanser till framgång kan variera beroende på situationen i allmänhet och om han får sin laglott eller inte.

Med vänliga hälsningar,

Vendela TingshammarRådgivare