Hur påverkar tidigare trafikbrott mitt körkortstillstånd?

Jag har körkortstillstånd för A o B sedan 2019 o blev tagen för en grov olovlig körning . Hur påverkar det mitt körkortstillstånd ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straff för olovlig körning

Person som kör ett fordon utan att ha ett giltigt körkort för fordonet döms till olovlig körning ( § 3 i Lagen om straff för vissa trafikbrott). Straffet för olovlig körning är böter.

Om den som kör ett fordon saknar giltigt körkort på grund av att den tidigare blivit av med det eller om brottet olovlig körning begåtts flera gånger, kan brottet istället anses vara grovt. Straffet för grov olovlig körning är upp till sex månaders fängelse (§ 3 Lagen om straff för vissa trafikbrott).

Om det vid en prövning av en ansökan om körkortstillstånd föreligger hinder mot att bevilja detta tillstånd på grund av personens personliga förhållanden kommer en spärrtid meddelas, under denna spärrtid kan personen inte få ett nytt körkort utfärdat. Spärrtiden ska vara lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § Körkortslagen). Transportstyrelsen bestämmer längden på spärrtiden utifrån det enskilda fallet. Spärrtid på olovlig körning kan vara upp till sex månader, men detta kan variera beroende på omständigheterna i varje enskilt fall.

Vänligen,

Natalin KabroRådgivare