FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/03/2021

Hur påverkar tidigare brottslighet nya straff?

Hej!

Jag "åkte fast" för snatteri i en livsmedelsbutik för några veckor sedan. Butikskontrollanten som tog mig sa att dom kommer polisanmäla mig, däremot hade jag inte passerat sista betalningstillfället och när kontrollanten konfronterade mig tog jag upp varorna ur väskan och betalade för dom vid kassan. Däremot menar butiken att man kan polisanmälas för försök till bedrägeri då jag använde självscanningen och dom har mina personuppgifter genom mitt medlemskort i butiken.

Till min fråga - jag väntar med stor ångest på ett brev från polisen ang förhör etc. Jag är tidigare ostraffad förutom en liknande incident från när jag var 14 år. Jag snodde ett klädesplagg, polisen kom till platsen och jag dömdes till att gå på möte hos socialen. Sedan var det inget mer med det.

Nu är jag 29 år och finns inte med i belastningsregistret. Kommer min dom från när jag var 14 år räknas som en försvårande omständighet och leda till att jag får ett hårdare straff jämfört med om jag inte hade blivit "dömd" (vet inte om man kallar det för dömd när man är under 15 år) eller spelar den incidenten ingen roll i mitt nuvarande ärende?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en person döms för brottslighet kan tidigare domar påverka straffets nivå (straffmätningen) eller vilket straff personen får (påföljden), se 29 kap. 4 § brottsbalken (BrB) och 30 kap. 4 § BrB.

Vid bedömningen om tidigare brottslighet ska påverka straffbedömningen ska särskilt beaktas vilken omfattning tidigare brottslighet haft, vilken tid som förflutit mellan brotten samt om den tidigare brottsligheten är likartad eller brottsligheten i båda fallen är särskilt allvarliga.

I ditt fall har det förflutit väldigt lång tid, det föreligger knappast någon "omfattning" och det rör sig inte heller om allvarlig brottslighet, vilket betyder att den tidigare händelsen inte bör påverka ditt eventuellt kommande straff.

Hoppas du är nöjd med svaret på din fråga!

Vänligen,

Frida DeivardRådgivare