FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/12/2022

Hur påverkar ny uppgift om penningböter gallringstiden för tidigare uppgifter i belastningsregistret?

Hej. Jag har en fråga gällande belastningsregistret och dess gallringsregler. Låt säga att jag under 2019 får en dom där påföljden blev till penningböter och under 2022 får en dom där påföljden blev till dagsböter. Senare under 2023 får jag en dom där påföljden blir till penningböter igen. Stämmer det att alla dem domarna inte påverkar gallringen av varandra? Alltså att den första domen under 2019 kommer att gallras år 2024 osv. Uppskattar svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att du vill veta om penningböter påverkar gallringstiden för andra uppgifter som införts i belatningsregistret. Bestämmelser om belastningsregistret finns i lag (1998:620) om belastningsregister. Jag kommer därför att utgå från denna i mitt svar.

När gallras uppgifter ur belastningsregistret?

I samband med att någon blir dömd för ett brott så kommer brottet och dess påföljd att föras in i ett belastningsregister av Polismyndigheten. Belastningsregistret innehåller således, bland annat, domar, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot som har ålagts som påföljd för brott (3 § lag (1998:620) om belastningsregister).

Dessa uppgifter gallras, det vill säga tas bort, efter hand. När de gallras beror på vilken typ av uppgifter det rör sig om. Vad gäller uppgifter om, exempelvis, böter gallras sådana uppgifter fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § nionde punkten lag (1998:620) om belastningsregister).

Observera dock att det i händelse av införande av nya anteckningar i registret innan en tidigare uppgift har hunnit gallras innebär att ingen av uppgifterna ska gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret (18 § lag (1998:620) om belastningsregister). Den längsta tiden en uppgift om böter kan finnas kvar i belastningsregistret är, i sådana fall, tjugo år. Detta gäller emellertid inte om den nya uppgiften rör penningböter. Lagtexten stadgar nämligen att förlängningen av gallringstiden "ska dock inte gälla om den nya anteckningen avser penningböter" (18 § första stycket andra meningen lag (1998:620) om belastningsregister). Med andra ord så påverkar inte penningböter gallringstiden för andra uppgifter. Detta hör ihop med att penningböter är en särskild, inte speciellt vanligt förekommande, typ av böter.

Notera emellertid att det står att en ny anteckning avseende penningböter inte ska påverka gallringstiden för andra uppgifter i registret. Jag tolkar detta som att en ny uppgift om penningböter inte kan påverka gallringstiden för andra typer av uppgifter men att en ny uppgift av en annan typ kan påverka gallringstiden för en tidigare uppgift om penningböter. Rimligtvis innebär detta, således, att gallringstiden för en dom från 2019 avseende penningböter borde förlängas av en ny uppgift avseende dagsböter från en dom från 2022. Dessa borde dock inte påverkas av en senare dom avseende penningböter. Den första domen i ditt exempel borde därmed gallras först 2027.

Vad gäller i ditt fall?

När uppgifter gallras ur belastningsregistret beror således på vilken typ av uppgifter det rör sig om. Har du, som i det aktuella fallet, dömts till ett bötesstraff (som meddelats genom dom) så kommer detta att gallras fem år efter det att domen har meddelats. Gallringstiden kommer därtill att påverkas av huruvida nya uppgifter förs in i registret innan gallringstiden för den tidigare uppgiften har gått ut eller inte. Enligt min tolkning kommer därför den första domen i ditt exempel att gallras först år 2027.

Jag hoppas att du har fått ett någorlunda hjälpsamt svar på din fråga. I den mån jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du bara har några ytterligare funderingar så får du gärna återkomma. I den mån du vill ha mer information rörande gallring i belastningsregistret så kan du även läsa vidare på polisens hemsida. På polisens hemsida finns det, dessutom, kontaktuppgifter i den mån du vill kontakta dem med ytterligare frågor i ditt ärende.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare