Hur påverkar ett gåvobrev förskott på arv?

Hej.

En kompis pappa har dött och de är 4 st syskon och en av oss har fått ett par hundra tusen och det finns ett gåvobrev som även säger att gåvan ej är ett förskott på arv och har getts av kärlek.

Kan man på något sätt räkna med det i arvet som blir efter pappa. Då det är väldigt orättvist mot oss andra.

Eller ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har svårt att utläsa om det är din eller din väns pappa som har gått bort. Därför kommer jag att beskriva översiktligt om vad som gäller vid förskott på arv.

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB).

Om det finns ett gåvobrev som stöd för att gåvan inte är ett förskott på arv, så ska summan inte räknas av från arvet (6 kap. 1 § ÄB). I ditt fall ska den stora summan pengar alltså inte räknas av från arvet efter den som avlidit, eftersom det finns ett gåvobrev som styrker att det inte är ett förskott på arv utan enbart en gåva.

Om det inte hade funnits ett gåvobrev skulle gåvan ha räknats av från det som tillfallit den som mottagit gåvan och istället delats mellan övriga bröstarvingar.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller höra av dig till våra erfarna jurister.

Jenny VibergRådgivare