FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/07/2024

Hur påverkar en ny uppgift i belastningsregistret en tidigare uppgift?

Hej jag har ett ringa narkotikabrott som jag dödmdes till 2019-09-20. 2024-06-28 fick jag en fortkörningsböter. Kommer denna påverka min ringa natkotikaprivk aå att den finns kvar ytterligare 5år eller försvinner den då det är en böter för fortkörning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din situation som följande. Du blev dömd för ringa narkotikabrott 2019-09-20 och sedan för fortkörning 2024-06-28, där påföljden blev böter. Du undrar nu om fortkörningen kommer påverka uppgiften om narkotikabrottet i belastningsregistret, det vill säga att uppgiften om narkotikabrottet kommer finnas kvar längre än fem år.

Tillämplig lag för din situation är lagen om belastningsregister (LBR).

Vad innebär ett belastningsregister?

I samband med att en person blir dömd för ett brott kommer brottet och dess påföljd föras in ett så kallat belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande och föreläggande av ordningsbot (3 § LBR).

Uppgifterna i ett belastningsregister gallras (dvs. tas bort) efter en viss tid. Hur lång tid en uppgift finns kvar i ens belastningsregister beror på vilken påföljd man har fått (17 § LBR) och därmed inte vilket brott man begått.

Du skriver inte i din fråga vilken påföljd som det ringa narkotikabrottet gav dig, men eftersom du skriver “ytterligare 5 år” tolkar jag det som att brottet ledde till en påföljd som gallras från belastningsregistret 5 år efter domen, exempelvis böter.

Efter hur länge gallras uppgift om fortkörningsböter?

Böter, som exempelvis fortkörningsböter, gallras 5 år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot (17 § 9p. LBR). Således ska uppgiften om fortkörningsboten gallras år 2029.

Frågan är då när uppgiften om det ringa narkotikabrottet kommer gallras.

Undantaget i 18 § LBR

Det finns nämligen ett undantag i 18 § LBR som säger att “Om det före utgången av den tid som anges i 17 eller 17 a § har gjorts en ny anteckning enligt 3, 4 eller 4 a § som avser samma person, ska ingen av uppgifterna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. Detta ska dock inte gälla om den nya anteckningen avser penningböter.”

Om vi ska applicera detta på ditt fall säger undantaget alltså att eftersom det har gjorts en ny anteckning i belastningsregistret innan den gamla anteckningen har gallrats, ska ingen av anteckningarna gallras så länge någon av dem ska finnas kvar i registret. Detta skulle normalt innebära att anteckningen om det ringa narkotikabrottet inte ska gallras förrän anteckningen om böterna gör det. Men, eftersom en fortkörningsbot är en typ av penningböter, så gäller inte undantaget (se sista meningen i ovanstående stycke).

Således är min tolkning att uppgiften om det ringa narkotikabrottet kommer gallras (försvinna) från belastningsregistret när det är tänkt och att den senare uppgiften om fortkörningsboten inte kommer påverka den gallringen, eftersom det är en typ av penningbot.

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på nytt.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare