Hur påverkar adoption vem som ärver?

Hej! Jag är adopterad, har inga barn och har ingen av mina adoptivföräldrar i livet. Har morbröder, morfar, mormor och faster från adoptivföräldrarna. Jag har även en biologisk syster som adopterades till Danmark och fyra biologiska systrar som bor kvar där jag föddes. Ärver mina systrar allt? Ärver min "danska syster" allt? Eller ärver mina föräldrars syskon/föräldrar allt från mig? Behövs testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sammanfattning

Dina biologiska systrar har ingen rätt till arv efter dig, eftersom du adopterats av en annan familj. Istället är det dina adoptivmorföräldrar och din adoptivfaster som ärver allt från dig om du dör.

Om ett testamente behövs är helt upp till dig. Vill du att din adoptivfamilj ska ärva behöver du inte skriva något testamente alls. Vill du att dina biologiska syskon ska ärva all din egendom så kan du skriva ett testamente där du ger dem rätt till det. Du kan också skriva ett testamente utformat på så sätt att någon ska få en viss del av din egendom men att resten ska tillfalla någon annan, till exempel om du vill att dina adoptivsystrar eller dina adoptivmorbröder ska få vissa saker och att resten av arvet efter dig ska fördelas enligt huvudreglerna. Vill du skriva ett testamente så kan du göra det genom oss via http://lawline.se/avtal/testamente.

Utredning

Verkan av adoption?

Regler kring adoption finns i bland annat fjärde kapitlet i Föräldrabalken (FB). Av FB 4:8 framgår att adoptivbarn rent juridiskt anses som adoptivföräldrarnas barn och inte som de biologiska föräldrarnas barn. Detta innebär att när regler om arv tillämpas kring dig eller någon i din familj så kommer du att ses som en del av din adoptivfamilj, inte som syster till dina biologiska systrar.

Vem ärver?

Regler kring arv finns främst i Ärvdabalken (ÄB). I första hand ärver den avlidnes barn, i andra hand ärver den avlidnes föräldrar och syskon och i tredje hand ärver far- och morföräldrar och deras barn, se ÄB 2:1-3.

Eftersom du inte har några barn, ingen av dina adoptivföräldrar är i livet och du inte nämner något om att du har några adoptivsyskon så blir arv till dem inte aktuellt i ditt fall. Om du dör kommer därför din adoptivmormor och adoptivmorfar få var sin fjärdedel av din egendom, se ÄB 2:3 st. 1 sista meningen. Jag förstår din fråga som att din adoptivfarmor och adoptivfarfar är döda, så de två fjärdedelar som skulle gått till dem går till din adoptivfaster. Dina adoptivmorbröder ärver inte något från dig så länge båda dina adoptivmorföräldrar är vid liv när du dör.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare