FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/03/2019

Hur mycket underhållsbidrag ska jag betala för mitt barn?

Hej, vår son bor hos sin pappa men är varannan helg hos mig (fre-sön) mer under storhelgerna, varje höstlov, varannan jul och nyår, varannan påsk, varje kristihimmelfärdsdag osv. Har 1 barn varannan vecka också och 1 barn som kommer nu i maj. Jag bor själv med mina barn när de är hos mig. Har en inkomst på ca 24000 kr före skatt inkl barnbidrag i det. Hur ska jag kunna ha råd att betala underhåll för min son som är 7 år? Min ekonomi går nästan jämnt upp +-0 ibland även -.... Sen har man ju skulder sedan innan och då blir man ju knappt av med de skulderna heller. vad kan jag göra? Hur mkt ska jag betala? jag mår jätte dåligt och känner mig som en usel förälder när man inte kan betala underhåll för sitt barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underhållsskyldighet finns i föräldrabalken (FB).

Det är barnets föräldrar som ansvarar för underhåll för barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § 1 stycket FB). Det är i första hand barnets grundläggande försörjningsbehov som ska tillgodoses. Kostnaderna för barnets underhåll ska fördelas mellan föräldrarna efter var och ens förmåga. Det innebär att en förälder som tjänar mer och/eller har mindre utgifter ska stå för en större del av underhållet (7 kap. 1 § 3 stycket FB).

En förälder fullgör sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag för barnet, om föräldern har gemensam vårdnad om barnet men barnet varaktigt bor hos den andra föräldern (7 kap. 2 § 1 stycket FB). Underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal, dvs. det är möjligt för er att komma överens om ett belopp som du ska betala som underhåll för ditt barn till barnets pappa (7 kap. 2 § 2 stycket FB).

Jag rekommenderar att du pratar med din sons pappa och ser om ni kan komma överens om ett underhållsbidrag som känns bra för er båda. På försäkringskassans hemsida finns en kalkylator där man kan beräkna ut en rättvis summa för underhållsbidrag. Där finns även avtal om underhållsbidrag som ni kan fylla i, eller så kommer ni överens muntligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emilia SimuRådgivare