FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll08/04/2018

Hur mycket ska jag betala i underhållsbidrag?

Hej!

Jag och min ex skiljde oss i vintras. Jag har betalt underhållsbidrag sedan den dagen jag flyttade samt betalat alla aktivitetsavgifter för båda barnen plus mycket annat. Barnen bor hos mig varannan helg plus att jag tar dem på semestrar. Jag har betalt hittills 4000 kr i månaden plus aktivitetsavgifter sommar uppgår till ca 10000 kr per år. Mina barn är 12 och 15 år gamla. Nu är det så att jag har 2 jobb för att kunna betala dessa summor och för att kunna spara lite pengar. Vet inte hur länge jag orkar med 2 jobb. Är dessa summor rimliga eller är det för mycket? Jag vill mina barn det bästa men känner att smärtgränsen är nådd. Jag har föreslagit att vi ska dela på aktivitetskostnaderna men det förslaget ser inte ut att tas emot på ett bra sätt. Min ex tycker t.o.m att detta jag har betalat hittills är för lite. Jag har stått för många andra kostnader förutom detta. Vad är ett normalt underhållsbidrag och är det rätt att jag betalar så här mycket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring underhållsbidrag finns i 7 kap föräldrabalken (FB).

Vad är ett normalt underhållsbidrag?
Lagen säger inget om vad som utgör ett normalt underhållsbidrag. I lagen finner vi endast vägledning genom att underhållsbidraget ska utformas efter vad som är skäligt men hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. (7 kap. 1 § FB)
Det är därför svårt för mig att säga vad ett normalt underhållsbidrag är och om det du betalar är en rimlig summa eller inte, eftersom det ska regleras individuellt efter vilka utgifter som finns för dina barn i jämförelse med din inkomst.

Verktyg som kan vara till hjälp för att beräkna ett rimligt underhållsbidrag
Försäkringskassan har ett bra verktyg för att få hjälp att räkna ut underhållsbidrag. Där kan du skriva in dina inkomster och utgifter, ditt ex inkomst samt barnens kostnader och sedan kommer ett förslag om vad som kan anses vara ett rimligt underhållsbidrag. Förslaget kan även användas som en avtalsmall för att göra en giltig överenskommelse om underhållsbidrag. På så vis kan du få hjälp med att finna ett rimligt underhållsbidrag beräknat på just er situation.

Du kan även få hjälp genom att boka in ett personligt webbmöte med en handläggare på försäkringskassan där du kan få mer personlig hjälp. Du kan boka mötet här.

Om ni mot förmodan inte kan komma överens så kan ni ta upp frågan i domstol som då dömer ut hur mycket du fortsättningsvis måste betala i underhållsbidrag. En domstolsprocess bör dock vara en sista utväg då den kostar både tid och pengar.
Jag rekommenderar dig därför att först och främst se om du kan få någon hjälp av ovanstående räkneverktyg och tillsammans med ditt ex komma överens om en rimlig summa som passar er båda och barnens behov.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om det är något mer du undrar över så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare