FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/12/2018

Hur mycket ska betalas i underhållsbidrag och vad ska det täcka?

Son född januari 2002 bor sedan april 2015 heltid hos mig efter eget önskmål. 2 yngre helsyskon finns som bor 50/50. Pappan och jag tjänar ungefär lika mycket, ca 55.000/månad var (har inte exakt uppgift på pappan).

Vi har hittills betalat 2000 kr var till ett gemensamt konto dit än barnbidrag har inkommit. Från detta konto betalas föreningsavgifter, sportutrustning, lägerkostnader, försäkringar, till viss del dyrare ytterkläder.

Pappan har aldrig betalat underhåll (jag har inte bett om det för att inte infektera vår situation ytterligare). Nu vill han inte längre vara med och betala sonens föreningsavgift (innebandy). Jag meddelade då att han ju inte betalat ett öre i underhåll (förutom den 3:e del av hans 2000 till gemensamt).

Sonen får från september sitt studiemedel själv (1250) men så länge han hade barnbidrag gick det in i sin helhet på det gemensamma kontot. Jag betalade hans månadspeng från eget konto.

Hur mycket skulle pappans underhåll till mig egentligen vara baserat på fakta ovan, och vad förväntas underhållet täcka?

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur mycket din sons pappa ska betala i underhållsbidrag till dig samt vad underhållsbidraget förväntas täcka.

Hur mycket som ska betalas i underhållsbidrag

Eftersom barnen inte bor varaktigt hos sin pappa ska han betala underhållsbidrag till dem, enligt 7 kap. 2 § Föräldrabalken. Hur mycket han ska betala i underhållsbidrag är beroende på barnens behov och er ekonomiska förmåga, enligt 7 kap. 1 § föräldrabalken. Enligt föräldrabalken är det inte du som har rätt till pengarna utan det är barnen som har rätt till pengar från sin pappa för sin försörjning, däremot är det du som får pengarna och använda de till barnens underhåll eftersom de är under 18 år. Det är svårt för mig att säga hur mycket hans underhållsbidrag skulle vara eftersom det är beroende på vad barnen har för behov samt vad deras pappa har för inkomst och kostnader.

Underhållsbidragets storlek beräknas genom att er sons kostnader fördelas mellan föräldrarna i förhållande till deras ekonomiska situation. Din sons kostnader ska multipliceras med den bidragsskyldiga förälderns överskott, vilket är den summa som återstår efter det att man ställt förälderns utgifter mot dennes inkomster. Denna summa ska därefter divideras med båda föräldrarnas överskott. Försäkringskassan har en bra räknesnurra som du hittar här, där kan du beräkna vad som är ett rättvist underhållsbidrag.

Avdrag för underhållsbidrag

Eftersom barnen är hos sin pappa varannan helg så får han göra avdrag med 1/40 av underhållsbidraget för varje helt dygn barnen är hos honom, under en kalendermånad. När barnen är där torsdag kl. 17:00 till måndag kl. 8:00 är det att se som 4 hela dygn och han får därför göra avdrag med 4/40 för varje helg, enligt 7 kap. 4 § föräldrabalken.

Vad underhållsbidraget förväntas täcka

Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldrarna betalar barnets mat, boende, kläder m.m. Som jag tidigare nämnde om 7 kap. 1 § föräldrabalken ska föräldrarna ansvara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga.

Du nämner i din fråga att din son har kostnader som bland annat föreningsavgifter, sportutrustning m.m. och underhållsbidraget ska även räcka till fritidsintressen, däremot anses fickpengar inte ingå i underhållsbidraget.

Lycka till!

Vänligen,

Melica DjahaniRådgivare