FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/10/2018

Hur mycket ska barnets förälder betala i underhåll till ett 18-årigt barn?

Min son är 18 år gammal och bor hos mig 100% sen några månader tillbaka. Mamman betalar 1000 kr i månaden för detta (enligt henne så är detta korrekt belopp). Pratade med Försäkringskassan, de sa att varje förälder ska betala 2073 kr/månad. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om underhållsbidrag för barn finns i 7 kap föräldrabalken (FB).

Om ditt barn inte går i skolan

Egentligen upphör underhållsskyldigheten dagen då barnet fyller 18 år, om barnet inte går i skolan. Detta innebär att om barnet slutat gymnasiet måste varken du eller mamman betala någonting om ni inte vill (7 kap 1 § andra stycket FB). Högre utbildning, som på ett universitet eller högskola, räknas inte som att barnet fortfarande går i skolan. Om detta är fallet är ni inte skyldiga att betala ut något till barnet.

Om ditt barn fortfarande går i skolan

Så länge din son endast bor hos dig har du ingen ytterligare betalningsskyldighet. Barnets mamma är dock fortfarande underhållsskyldig. Hur mycket pengar hon ska betala ut beror på hennes ekonomiska ställning. (7 kap 1 § 3 st. FB) Det är många olika faktorer som räknas in för att komma fram till rätt siffra och det är svårt att säga om 1000 kr är tillräckligt utan att veta sådant som hennes lön och boendekostnader. Har hon möjlighet att betala mer är hon skyldig att göra det.

Om mamman till barnet inte kan eller vill betala ut 2073 kr per månad kan underhållsstöd lämnas ut av försäkringskassan enligt socialförsäkringsbalkens 17-19 kap. Mamman kommer sedan att bli återbetalningsskyldig till försäkringskassan.

Hur ansöker jag om bidrag?

Du kan själv ansöka om underhållsbidrag. Hur du gör detta kan du läsa om på försäkringskassans hemsida.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare