Hur mycket kan vi testamentera bort?

Hej,

Jag har en fråga som förbryllar mig. Min man och jag har båda barn i tidigare äktenskap. Vi har skrivit både testamente och äktenskapsförord.

Vad jag nu blir lite osäker på är om det verkligen står rätt i testamentet.

Vår vilja var att barnen endast skulle få 50% av sin lagliga rätt vid dödsfall. Dvs, om jag avlider och lämnar ex 1,000.000, så skall 750.000 tillfalla min make och 250.000 mitt barn.

Är detta möjligt att skriva in ens?

Som det är skrivet står det idag;

Den som överlever den andra skall med fri förfoganderätt erhålla den avlidnes egendom med undantag av bröstarvinges rätt till laglott.

Vänliga Hälsningar

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan det vara bra att ha med sig att om en make dör, kommer en bodelning att ske där egendomen delas upp mellan efterlevande make och dödsboet (23 kap. 1 § ÄB). Det är den delen som tillfaller dödsboet som blir aktuell för arv. I det fallet du beskriver utgår jag ifrån att 1 000 000 redan har tillfallit maken, och 1 000 000 tillfaller dödsboet.

Bröstarvinges legala arvsrätt

När det kommer till frågor om arv hittar man reglerna i ärvdabalken (ÄB). Ditt och din mans barn kallas för bröstarvingar och har per automatik arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Skulle exempelvis du gå bort och lämna 1 000 000 kronor och det saknas testamente, kommer hela denna summan per automatik tillfalla ditt barn. Denna summan utgör arvslott.

Bröstarvinges rätt till laglott

Du nämner att ni har upprättat ett testamente. Utifrån ditt exempel förstår jag det som att du tolkat det som att barnen kommer få 25% av din respektive din makes kvarlåtenskap. En bröstarvinge har alltid rätt till sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten, det vill säga 50% (7 kap. 1 § ÄB). I exemplet skulle denna utgöra 500 000 kronor. Ditt barn har därför rätt till 500 000 kronor, oavsett vad du väljer att skriva i ditt testamente. De resterande 500 000 kronorna är däremot fritt för dig att förfoga över.

Kan man ha formuleringen?

Att däremot ha inskrivet att "den som överlever den andre skall med fri förfoganderätt erhålla den avlidnes egendom med undantag av bröstarvingens rätt till laglott" är fullt möjligt. Det är trots allt det som lagen tillåter. Men det innebär att om du avlider och efterlämnar 1 000 000 kronor så kommer 500 000 av dessa att utgöra ditt barns laglott. Din make kommer därför inte få 750 000, utan bara 500 000. Detta för barnens lagliga rätt annars är all kvarlåtenskap efter dig.

Sammanfattningsvis kan man ha den formuleringen, men den har en lite annan innebörd än vad du har tolkat det som. Bröstarvingens laglott utgör 50% vilket innebär att de skulle vara 500 000 som tillfaller barnet, 500 000 som tillfaller din make. Mer än så kan du inte minska arvet. Jag hoppas detta har gett svar på din fråga, är något fortfarande otydligt är du varmt välkommen att skicka in en ny!

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare