Hur mycket kan ett syskon få genom testamente?

Hej.

Min mamma har skrivit ett testamente där hon räknat bort mig ur testamentet och gett allt till min bror. Jag vet att jag har rätt till laglott men betyder detta att min bror kommer få 75 % av arvet och jag endast 25 %?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning för att besvara dina frågor återfinns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Först kan vi konstatera precis som du säger att du har rätt till laglott (7 kap. 1 § ÄB). Detta är ett skydd för att bröstarvingar inte ska kunna gå helt arvlösa. Laglotten är hälften av arvslotten som egentligen tillkommer bröstarvingarna. Eftersom ni är två blir det hälften av 50%, alltså 25%, precis som du skriver.

Således kan din mamma göra som du säger där du endast får 25% av hennes arv. Detta förutsätter dock att testamentet har uppfyllt formkraven i 10 kap. ÄB och anses vara giltigt.Ogiltighetsgrunder återfinns i 13 kap. ÄB och talan om klander kan föras enligt 14 kap. ÄB. Eftersom jag inte vet omständigheterna kring testamentet kan jag inte heller yttra mig om detta. Men möjligheter för klander finns i ovannämnda lagrum.

Hoppas detta svarar på din fråga, har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare