Hur mycket får mina halvsyskon ärva?

Hej!

Min pappa avled 2020 januari och min helsyster i augusti 2020.

Våra föräldrar var skilda och pappa gifte om sig och fick 2 pojkar , våra halv bröder.

Eftersom vi är särkullebarn fick vi arvet utdelat men efter mim sysutera död.

Min fråga hur mycket ska halvbröderna ärva och ska dem även ärva från pappa ?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

Frågor om arv regleras i ärvdabalken (ÄB).

För att börja med din systers arv, så ska syskon dela på arv som skulle ha gått till en förälder, om inte föräldern varit avliden (2 kap. 2 § andra stycket ÄB). Om den avlidne har halvsyskon, tar de del av arvet som hade gått till deras förälder (2 kap. 2 § tredje stycket ÄB). Det innebär att halvbröderna ska få en lika stor del som du av arvet efter din syster, förutsatt att din och din systers mamma fortfarande lever.

Vad gäller arvet efter din pappa, så har dina halvbröder arvsrätt efter honom (2 kap. 1 § ÄB). De har samma rätt till arv som du och din syster. Skillnaden är att de inte kommer få ut sitt arv direkt, då din pappas nya fru har rätt att först ta emot arvet (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär även att de i slutändan kan få ut mer eller mindre, då deras arv kommer bestå av en andel av den efterlevande makens arv, snarare än en bestämd summa pengar (3 kap. 2 § ÄB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare