Hur mycket arv ska söner och make få efter att mamman/makan har avlidit?

Min mamma har skrivit ett testamente där jag och min bror som är bröstarvingar ska ärva henne. Min pappa nämns inte och de var gifta - vad blir utgången procentuellt mellan söner och make?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att det i testamentet står att enbart du och din bror ska ärva och att det inte står att den ena ska ärva mer än den andra. Det innebär att ni kommer att ärva lika mycket, vilket framgår av 2 kap 1 § 2 st Ärvdabalken (ÄB). Innan testamente och arv delas ut ska bodelning ske enligt 23 kap 1 § 2 st ÄB. Det innebär att din mammas tillgångar kommer att slås ihop med din pappas tillgångar, eventuella skulder dras av, och tillgångarna delas lika. Enskild egendom räknas inte in i bodelningen. Enskild egendom är t. ex sådan egendom som enligt äktenskapsförord eller gåva inte ska ingå i en bodelning om man skiljer sig eller någon avlider. Fler exempel på enskild egendom finns i 7 kap 2 § Äktenskapsbalken

När bodelning sedan har skett kommer arvskifte ske. Enligt 3 kap 1 § ÄB ska er pappa ärva er mamma och ni vänta tills han avlider innan ni får ut ert arv från er mamma. Regeln i 3 kap 1 § ÄB gäller dock inte ifall det finns ett testamente. Istället gäller att er pappa får ut max 4 ggr prisbasbeloppet, dvs. ca. 170 000 från er mamma enligt 3 kap 1 § 2 st ÄB. Det gäller dock inte ifall han redan fått motsvarande värde genom bodelningen. Då får han ingenting.

För att sammanfatta så kommer er pappa ärva minst 170 000 kr från er mamma såvida han inte redan har fått motsvarande värde när tillgångarna delades upp genom bodelningen. Det som blir över efter det kommer ni att få 50 % var av.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare