Hur mycket arv har bröstarvinge rätt till och hur mycket får man testamentera bort?

Hej! Jag undrar om man kan testamentera bort en bröstarvinge på nåt sätt eller åtminstone så det blir mindre av arvet. Kanske konstig fråga men ibland tycker jag inte att hen är berättigad av sin del.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Testamente

Som du har förstått så finns det en möjlighet för dig att testamentera bort din kvarlåtenskap (9:1 ÄB). Kvarlåtenskapen är all den egendom som du har (minus de skulder du har) som kommer vara kvar efter att du har dött.

Svar på hur mycket du får testamentera bort och exempel

Bröstarvingarna är som du har förstått de som är första arvsklassen och din bröstarvinge får därför arvet(2:1 ÄB). Denna bröstarvinge har dock en rätt att oavsett vad du testamenterar bort få hälften av den arvslott som denne är berättigad. Denna rätt kallas laglott (7:1 ÄB).

I omständigheterna så framgår inte om det finns fler bröstarvingar, vilket medför att jag förutsätter att denne är ditt enda barn. Detta betyder att din bröstarvinge har en arvsrätt på 100% av din kvarlåtenskap och en laglott på 50% av din kvarlåtenskap. Detta betyder att du får testamentera bort hälften av din kvarlåtenskap.

Så exempelvis om din kvarlåtenskap är 150 000 kr får du testamentera bort 75 000 kr, resterande 75 000 kr ska din bröstarvinge få.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Carl MalmströmRådgivare