FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt28/05/2019

Hur mycket är rimligt att betala av avgifterna för bostadsrätt efter separation?

Vid separation hur delar man utgifterna för en bostadsrätt? Jag bor i hyresrätt och exet bor kvar i bostadsrätten och kräver hälften av ränta, amortering och avgiften. Är detta rimligt? Vi har två barn vecka vecka med.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att ni äger bostadsrätten tillsammans 50/50. Detta innebär att ni har solidariskt ansvar att betala avgifterna. Om inget annat är överenskommet mellan er ska ni alltså betala hälften var. Om du väljer att inte betala hälften av summan kan ditt ex kräva dig på mellanskillnaden så länge du står kvar på lånet, 2 § Skuldebrevslagen. Ni kan komma överens om att du ska betala mindre eftersom du inte bor kvar, men det verkar som att ditt ex inte är villig att göra detta. Kan ni inte komma överens och du vill slippa betala hälften av avgifterna kan du begära bodelning där era tillgångar ska fördelas lika mellan er.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare